Cała Polska czyta dzieciom

WSZYSCY CHCEMY, ABY NASZE DZIECI WYROSŁY NA MĄDRYCH, DOBRYCH I SZCZĘŚLIWYCH LUDZI. JEST NA TO SPOSÓB – CZYTAJMY DZIECIOM!

Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:
* buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem
* zapewnia emocjonalny rozwój dziecka
* rozwija język, pamięć i wyobraźnię
* uczy myślenia, poprawia koncentrację
* wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka
* poszerza wiedzę ogólną
* ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole
* uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu
* zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów
* chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury
* kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie

Dlatego
CZYTAJ DZIECKU 20 MINUT DZIENNIE. CODZIENNIE! NIKT NIE RODZI SIĘ CZYTELNIKIEM, CZYTELNIKA TRZEBA WYCHOWAĆ, CODZIENNIE CZYTAJĄC DZIECKU DLA PRZYJEMNOŚCI.

* Wprowadź rytuał głośnego czytania dziecku 20 minut dziennie.
* Jeśli dziecko o to prosi – wielokrotnie czytaj tę samą książkę lub wiersz.
* Pozwalaj na pytania, rozmowy, powrót do poprzedniej strony.
* Unikaj podziałów na książki dla chłopców i dla dziewcząt.
Tzw. książki dla dziewcząt warto przeczytać zanim chłopiec zacznie się wstydzić “babskiej literatury”. Da mu to wgląd w słabo mu znany świat emocji.
* Bądź przykładem – dzieci powinny widzieć dorosłych zagłębionych we własnych lekturach książek i czasopism.

CZYTANIE POWINNO SIĘ DZIECKU ZAWSZE KOJARZYĆ Z RADOŚCIĄ, NIGDY Z PRZYMUSEM, KARĄ CZY NUDĄ.

Do czytania dziecku wybieraj odpowiednie książki:
* ciekawe dla dziecka
* napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną
* uczące racjonalnego myślenia
* niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, prawa
* promujące pozytywne wzorce postępowania
* dostosowane do wrażliwości dziecka – nie wzbudzające lęków i niepokojów
* unikające stereotypów kulturowych związanych z rasą, płcią itp.
* budujące pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie

Złota Lista Książek do czytania dzieciom opracowana przez Fundację ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom

Wiek 0-4 lata

Marta Bogdanowicz (opracowanie) – Rymowanki – przytulanki
Paulette Bourgeois, Brenda Clark – seria o Franklinie
Jan Brzechwa – Wiersze i bajki
Gilbert Delahaye – seria o Martynce
Barbara Gawryluk – Dżok, legenda o psiej wierności
Dimiter Inkiow – Ja i moja siostra Klara
Czesław Janczarski – Miś Uszatek
Janosch – Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś
Astrid Lindgren – Lotta z ulicy Awanturników
Sam McBratney – Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
Nele Most, Annet Rudolph – Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
Beata Ostrowicka – Lulaki, pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę
Joanna Papuzińska – Śpiące wierszyki
Renat Piątkowska – Opowiadania z piaskownicy
Julian Tuwim – Wiersze dla dzieci
Wojciech Widłak – seria o panu Kuleczce
Agata Widzowska-Pasiak – Dreptak i pępek świata

Wiek 4-6 lat:
Carlo Collodi – Pinokio
Waclaw Čtvrtek – O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci
Astrid Lindgren – seria o Pipi Pończoszance, Emil ze Smalandii
Hugh Lofting – seria o Doktorze Dolittle
Kornel Makuszyński – Przygody Koziołka Matołka
Małgorzata Musierowicz – Znajomi z zerówki
Alan A. Milne – Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
Renata Piątkowska – Na wszystko jest sposób; Nie ma nudnych dni
Barbara Stępniak-Wilk – Tulisia
Małgorzata Strzałkowska – Leśne głupki; Wierszyki łamiące języki
Danuta Wawiłow – Wiersze

*materiał opracowany przez Fundację “ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”

 
 
 

kontakt

Przedszkole nr 106

ul. Trocka 4
03-563 Warszawa
tel./fax: (022) 679-67-99
e-mail: sekretariat@przedszkole106.pl
 
 
 
  The administrator needs to log in and select a Google Analytics account.Liczba odsłon: (ostatnie 30 dni)