Projekt Terapeutyczna Rola Poezji i Literatury skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym. Potrzeba realizacji projektu wynika z wyników diagnozy rozwoju mowy dzieci, zasobu słownictwa, obserwacji wychowawców. Stwierdzamy ubogi słownik, trudności z wyrażaniem swoich emocji u wielu naszych wychowanków, co jest spowodowane spędzaniem wielu godzin przed telewizorem, komputerem, brakiem systematycznego, głośnego czytania dzieciom w domu.
Działania zaplanowane w projekcie skierowane są do dzieci oraz rodziców. Włączenie rodziców w działania wynikające z realizowanego projektu pozwoli na ujednolicenie procesu dydaktyczno-wychowawczego.
Udział w spotkaniach autorskich dzieci z Przedszkoli nr 81, 95 oraz Szkoły Podstawowej nr 114 wpłynie pozytywnie na wymianę doświadczeń i integrację środowiskową.
Wszystkie działania wynikające z realizowanego projektu będą na bieżąco monitorowane, a ewaluacja obejmować będzie wszystkie jego etapy.
Realizacja tego projektu wpłynie na swobodną ekspresję słowną dzieci i nabycie umiejętności komunikowania się, uwrażliwi na piękno języka ojczystego, rozwój myślenia twórczego.
Celem projektu jest:
wychowanie przez sztukę
wspomaganie rozwoju dziecka w różnych aspektach – w tym mowy
edukacja poetycka, kształcenie poetyckie (ujawnianie potencjalnych zdolności, talentów)
inspirowanie zainteresowań poetyckich
uwrażliwianie na piękno języka polskiego
zainteresowanie procesem tworzenia własnej, niekonwencjonalnej poezji przez dzieci
diagnozowanie specyficznych trudności w uczeniu się, problemów emocjonalnych
terapia trudności dydaktyczno-wychowawczych poprzez poezję i literaturę
budowanie relacji nauczyciel – dziecko – rodzic
poszerzenie świadomości i wiedzy rodziców na temat wpływu codziennego, głośnego czytania dzieciom na wychowanie zdrowego emocjonalnie, kulturalnego, mądrego człowieka
integracja środowiskowa